שוב הקיץ קרב והשיחה על הגנה טובה מהשמש הופכת לתחום העניין של קוסמטיקאיות ושל נשים רבות המעוניינות לשמור על העור 

ברצון שלהם לשמור על העור מכתמי פיגמנטציה או לשמור ולמנוע הופעתם של קמטים וסימני הזדקנות מוקדמים . כל התופעות האלה ידועות כתופעות המושפעות מקרינה של שמש . 

 

למה ומתי המציאו את מסנן הקרינה

 כבר בשנות ה-30 של המאה הקודמת התחילו ניסויים ראשונים להפקת סוגים שונים של הגנה ומניעה של כוויות שמש . ואפילו נוצר כבר אז המושג Sun Protection Factor (SPF)

בשנת 1944 אמריקאי בשם בנימין גרין החל את הניסויים בהפקת מסנן קרינה  עבורו ועבור חילי ארצות הברית במהלך מלחמת העולם ה -2, הקרם שהופק היה כבד ודביר ותפקידו היה לשמש חוצץ בין העור לקרני השמש . אחרי המלחמה הוא דילל את התערובת בשמן קוקוס וחמאת קקאו. 

בשנות ה60 אנשים ראו בעור בגוון שזוף  תרגום לעור זוהר ולבריאות בעוד עד לתקופה זו עור בהיר היה סימן למעמד גבוהה ולבריאות.  

עם החשיפה המודעת לשמש , התגלו גם הנזקים המרובים של חשיפה מוגזמת לשמש וההנחיות לטיפול וטיפוח העור כללו שילוב של תכשירים שונים להגנה מהשמש.

הבדל בין מסנן קרינה

בחיפוש היום בין סוגי החברות המיצרות מסנן קרינה מהשמש  אפשר למצוא כמה סוגים בולטים :

מסנן קרינה כימי  -אלה מסננים המכילים מרכיבים כגון : oxybenzone, avobenzone

או מרכיבים מינרלים: כמו צינק אוקסיד או טיטניום דיאוקסיד  שמחזיר את קרינת השמש באפקט המכונה ” אפקט הריבאונד”,  השימוש במרכיבים אלה יש חיסרון בולט שמשאיר גוון לבן על עור הפנים .

לפני עידן  התכשירים הכבדים וסוגי הגנה שונים לעור הפנים השתמשו בצמחים שונים כדי לשמור על העור מקרינת השמש 

במזרח הרחוק  – השתמשו באורז וסובין האורז לשמור על העור מנזקי הקרינה 

במזרח התיכן – שימוש בשמן זית להגנה ולהזנה של העור אחרי חשיפה לשמש.  בדיקות שנערכו בשמן הזית מצא הגנה של כ 8SPF

אפריקה – באזור זה של הגלובוס השתמשו בחמאת שיאה כהגנה וחייץ מקרינה של שמש בבדיקה נמצא כי חמאה זו מגניה בערך של 3-4SPF

באזור בורמה  משתמשים עד היום במשחה טחונה של צמח הטאנקה 

במצרים העתיקה  – גם בעולם העתיק השתמשו בצמחים שונים ותמציות להגנת העור מנזקי השמש מבין המידע שנמצא: שמן מור היה המוביל בתערובות להגנה 

החשוב מכולם , אורך חיים ומודעות

קו אחד משותף לכל התקופות שקדמו למסנן הקרינה הידוע לנו היום . המשתף לכל הוא אורך חיים . האנשים הקפידו על לבוש הולם ביציאה לשמש . סוגים שונים של כובעים בעלי שולים רחבים , בגדים עם שרוולים ארוכים, שמשיות או הגנה וכיסוי עליון כדי למנוע מקרינה להגיע הוא גורם משותף לכולם

היום  מתקבלת התחושה  שהקרם ותכשירי ההגנה הם האמצעי הבלעדי ששומר על העור ומגן מנזקי הקרינה ולכן משתמשים בקרם בכל יציאה מהבית ללא אמצעי הגנה אחר . יושבים שעות ללא הגבלה במחשבה שהקרם שיכיל מסנן גבוהה ככל האפשר הוא המגן העיקרי והחשוב .

מה דעתי בנושא?

מודעות האנשים לתכשירי הגנה מהשמש עמוק בהרגלי היום יום . ולא מעט נשים מתחילות את שיגרת הטיפוח היומית בקרם הגנה מהשמש על כל יציאה מפתח הבית . למנהגים אלה בשילוב הנחיות והפחדות מנזקי השמש גרמו לתופעות הפוכות של מחסור בחשיפה לשמש . העולם סובל מתחלואי מחסור בויטמין D אותו פרו הורמון חשוב להתפתחות והגנה של הגוף בגיל הזיקנה.

גם עולם המים ויצורי הים ניזוקים מעודף מסנני קרינה . נמצא כי משקעי מסנני קרינה מזיקים לאלמוגים ולכן היום באזורים רבים בעולם חשוב להשתמש במסנני קרינה המוגדרים בטוחים לאלמוגים . כך שההפחדה מנזקי השמש הרחיקה אותנו מההבנה עד כמה חשיפה לשמש חשובה לבריאות הפיזית והנפשית שלנו ושל כל היצורים החיים . 

חשוב לשלב בין ידע העבר על הגנה מהשמש . הרגלי הלבוש והשילוב של ידע עתיק ממקור צמחי כדי לשמור על הגנה מכוויות והחשוב מהכל לחשב את הזמן ושעות ביום כדי להיחשף לשמש  אך לא למנוע לחלוטין חשיפה חשובה זו .

יש מקרים חריגים בהם אין לנו שליטה על משך השהות בשמש: 

  • למשל טיול שנתי עם הילדים , מפגשים עם אנשים במקומות בהם השמש חזקה ובשעות חמות  ובהם אין לנו אפשרות לבחור את הזמן או המקום  
  • אחרי טיפול קוסמטי עמוק בו העור דק ופגיע 
  • לעור שידוע רגישות לשמש , עור בהיר .
  • מחלות עור שונות בהם אנו חייבים הגנה רצופה מהשמש כדי לצאת מהבית .

למקרים חריגים אלה אני ממליצה על שימוש בתכשיר הגנה מהשמש . ועבור מקרים אלה אני מצרפת מתכון להגנה המכילים מקור צמחי

זכרו  – השמש הוא מקור חיים ומרכיב מרכזי לבריאות האדם  כמו כל מרכיב חשוב יש להשתמש בו בחכמה

מצרפת מאמרים נוספים בתחום ומתכונים להכנה של תכשירים להגנת העור 

בריאות לכולם 

מאמרים ומתכונים נוספים בתחום

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *