מדוע אנו זקוקים לחומרים משמרים?

במאמר זה אסביר מעט על נושא השימור ומדוע אנחנו זקוקים בכלל לחומרים משמרים בתכשירים.

כולנו מעוניינים בטוב ביותר עבורנו, ואין לנו עניין בכימיקלים מזיקים בתכשירי הטיפוח שלנו. לא מעט חברות מעניקות הבטחה לתכשירים טבעיים ב-100%,  אך אחרי מספר ימים התכשירים מדיפים ריח מוזר, או שהתכשיר התפרק לנו וזה לא נעים ואפילו מסוכן.

מים כמקור חיים

כל התכשירים המכילים מים, כמו: קרמים, ג’לים ותחליבים, מהווים תשתית לבקטריות, שמרים ופטריות. הסוכרים הטבעיים שבצמחים והאקסטרקטים הצמחיים הם החביבים במיוחד על מזהמים אלה. לטענת דיויד סטינברג: “בכל הנוגע לבקטריה זכרו – משמרים בטוחים מבקטריה”.

ככל שנחליט להתעלם ו”לקבור את הראש בחול” חשוב לדעת ולהפנים, שתכשיר ללא כל שימור תקף ל-3 ימים בלבד.

אין דבר כזה תכשיר  קוסמטי ללא חומר משמר, אך את  סוג המשמר אפשר לבחור על פי אחוזי המים בתכשיר. רק תכשיר יבש שאינו מכיל מים כלל לא זקוק למשמר, אך בקטריה זקוקה למים כדי להתפתח. ורוב תכשירי הקוסמטיקה שמבוססים על אמולסיה יכילו מים, ואפילו כמות גדולה ממנו.

חיידקים והסביבה שלהם

חיידקי גרם חיובי וגרם שלילי אוהבים סביבה בסיסית 7.5PH וסביבה חמה של 37 מעלות. בקטריה לא יכולה לשרוד טוב בתנאי 8.5-9PH. לעומתם, פטריות ועובשים מעדיפים סביבה חומצית של 5.5-6PH.

תכשירים, שימור והרגלי החיים שלנו

כאמור, אותם תכשירים שאינם זקוקים למשמר הם אותם תכשירים יבשים, אלה שאינם מכילים מים, כמו חמאת גוף ופילינג אמבט בשמן,  אך מים יכולים להגיע מהמשתמש בתכשיר, לדוגמה: הכנסת יד רטובה לתכשיר או סביבת אמבט לחה, העלולות לייצר טיפות מים שמצטברות בתכשיר או על מכסה התכשיר. גם תכשירים שמכילים משמר שאינו חזק מספיק עלולים לגרום לקלקול בתנאי סביבה ותנאי איחסון התכשיר.  כולנו מכירים את אותן נשים שמשאירות קרם ידיים ברכב לטיפוח הידיים בזמן נסיעה או עמידה בפקקים, שימוש בקרם בידיים לא נקיות, וכמובן עונתיות – ההבדל בין הלחות והחום בקיץ מאפשרים תנאים טובים לחיידקים מול החורף הקריר.

 

רגולציה וחוק

רוב התכשירים מחוייבים ברגולציה ובחוק, שתפקידם בעיקר:

  1. למנוע נזקים למשתמשים בתכשיר מזוהם ובעל פוטניצאל מזיק.
  2. למנוע תכשיר שעלול להכיל לכלוך.
  3. לדאוג שהתכשיר לא מכיל חומר לא מאושר או צבע לא מאושר בעל פוטנציאל מזיק.

עם התעצמות הגישה הטבעית, גם המחוקק והרגולטור מתאימים את עצמם לדרישות השוק החדשות. כל המשמרים, ההדרכות וההמלצות נמצאים במסמך המכונה ANNEX.

כל המשמרים האסורים לשימוש, שהם בעל פוטנציאל מזיק, יופיעו ברשימה המכונה ANNEX#2.

כל מה שאינו מופיע ברשימות אלה והוא ובעל פוטנציאל עיכוב התפתחות זיהום ומופיע בתכשיר שלנו כמשמר, מכונה כ- PRESSERVITIV FREE = תכשיר ללא  משמרים.

מהם המשמרים הטבעיים?

אם רוצים ליצור מוצר ללא חומרים משמרים:

  • חשוב להקפיד על תהליך ייצור נקי  – נכון אנחנו לא חברת ייצור תרופות, אך צריך לשים לב לניקוי וחיטוי הכלים לפני תחילת העבודה.
  • חומרי גלם – יש לדאוג שחומרי הגלם יהיו נקיים ובאיכות גבוהה.
  • מים – כאמור, מים הם אלמנט חשוב, ולכן נשתמש במים מזוקקים בלבד.
  • בחירת מיכל לתכשיר – כלי ששטח הפנים שלו מאשפר מגע קטן ככל האפשר עם האוויר יעיל לשימור, ולכן ישנם כלי המכונים “אייר-לס” (Air Less).
  • HEAD SPACE – כינוי לאותו חלק שנמצא בין קצה הקרם לקצה המכסה בצנצנת התכשיר. במקום זה יש חשש למגע של אויר ואדים שהופכים לטיפות מים, ולכן נשתמש בכיסוי מתאים להגנה.
  • שימוש במיכל קטן ותוקף קצר של התכשיר,  כך שלא יהיה סיכוי לזיהום לפני תום השימוש בו (אם יצרן מעניק תוקף ארוך לתכשיר ללא משמרים כדאי להדליק נורה אדומה”. גם בארץ וגם ה-FDA האמריקאי מאפשרים למרכיב שהוא פחות מ-1% להיכנס תחת קטגוריה של FRAGRANCE או OTHER INGREDIENTS.)
  • שמירת תכשירים במקרר לא תמנע את קלקולם או היווצרות בקטריות, אלא רק יאט את קצב התרבותם.

שמנים אתריים – כל השמנים האתריים מכילים מרכיבים אנטי בקטריאליים והראו יכולת להרוג בקטריה ופטריות. החיסרון הוא שכדי לייצר עמידות בפני זיהומים, יש צורך בכמות גדולה של שמן אתרי, מה שעלול ליצור גירוי . כמו כן, ישנם לא מעט אנשים שרגישים לשמנים אתריים וכן לא מעט התוויות לשמנים.

שמן נים  – אחד הנפוצים בשימור. הוא מתאים לכל סוגי העור, אנטי ויראלי ואנטי בקטריאלי. החיסרון הבולט שלו הוא הריח הגופריתי החזק. כמו כן אינו מתאים לשימוש בזמן הריון.

EXT של זרעי אשכוליות  – מיצוי טבעי שנמצא בלא מעט תכשירים כמסייע לשימור התכשיר. זרעי האשכוליות מהווים אנטיביוטיקה טבעית  ויעילים מאוד לשימוש.

פוטסיום סורבט  – גם הוא מוגדר טבעי שכן הוא מגיע ממקור טבעי.

לסיכום אפשר לומר שאין עונג גדול מלרקוח תכשירי הקוסמטיקה שלנו עבור המשפחה וחברים אך חשוב מאוד להקפיד שלצד תענוג זה לא ניצור זיהומים ליקרים לנו ולכן הקפידו ודאגו למשמר יעיל עבור התכשירים

 
 

לעוד פוסטים שאולי יעניינו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *