קרינה אולטרה סגולה

קרינה אולטרה סגולה של השמש בעלת נוכחות קבועה על פני כדור הארץ, היא עלולה לגרום לנזק בלתי הפיך לאיבר הגדול ביותר בגוף האדם – העור. סימן ברור ביותר לנזק יכול להופיע כגירוי קל  בעור ועד כוויה רצינית, הדורשת טיפול רפואי או אפילו אשפוז, שריפויו יכול להימשך ימים ולגרום לכתמי גיל ולסרטן העור.
מעט היסטוריה
גם בני אדם קדמונים, כמו המצרים, חיפשו דרך להגן על עורנו מנזקי השמש, לדוגמה הם העדיפו צבע עור בהיר, שנחשב לאצילי יותר וליפה יותר מעור כהה. בקריאת כתבים מצריים עתיקים מגלים לנו את סוג הגנתם מהשמש (shaath, 2005) שילוב של תמציות צמחים .
המסנן הראשון פותח על ידי רוקח בשנת 1938, אך השימוש העיקרי במסננים פותח כדי למנוע צריבת עור חריפה של חיילים אמריקאים ששהו במשך שעות בשמש ישירה בסביבות שנת 1964. היום מסנני קרינה המונעים את שרפת העור, אבל מעבר לכך ידוע לנו מעט על בטיחותם ועל יעילותם של קרמים ותרסיסים אלה.
האם מסנני קרינה מהווים אסון אקולוגי?
עלפי מתמחים שחקרו רבות את הנושא הזה, דוגמת פורפ’ אליזבט פלורדי, שהוציאה ספר בשם sunscereen biohazard  שהיא מתארת בו את תהליך הפיכתו של כלי הגנה זה לסכנה ממשית וזאת לאחר 20 שנות מחקר שבהם הגיע למסקנה זו. מסקנותיה של אליזבת: מסנני קרינה מבצעים תהליך הפוך מזה של אמונת המשתמש  ולמעשה מאיצים את תהליך הזדקנות העור ומעודדים את התפתחות הסרטן.
יצרני מסנני הקרינה הבינו כי קרינת הUVA חודרת לעומק שכבות העור ויוצרת נזקים ביניהם, קמטים מאיצים את הזדקנות העור ומעודדים סרטן. אך הפתרון והגנת האדם הפכה לקשה ולמסובכת ומעט חומרים מתאימים למשימה זו. היצרנים פנו לחומרים אנאורגאניים,  אולם מרביתם משאירים שכבה עבה ולבנה על העור, ובכך פנו לחומרים מוקטנים לתחמוצות בגדלי נאנו. רבים מהמחקרים שהצטברו, שמעידים  כי תחמוצות בגדלי נאנו רעילות לעולם החי והצומח. חלקיקי הנאנו חודרים  לעור ונספגים בגוף, אך גם גורמים להזדקנותו המואצת. במיוחד חלקיקי הטיטניום דאוקסיד, החודרים בקלות את קרום התא ויוצרים נזקים בתוכו, בנוסף החוקרים סוברים שחלקיקי טיטניום חודרים את מחסום הדם – המוח ויוצרים שם נזקי חמצון. צר לי להזכיר לכם כי חומרים אלו אינם נמצאים היום רק במקדמי ההגנה אלא כמעט בכל קרם פנים, מייק אפ ומוצרי איפור שונים ואפילו שפתונים.
למסנני הקרינה אפקטים שליליים נוספים:
במרכזם דיכוי ייצור ויטמין D, שנוצר בעיקר דרך העור יחד עם הלשמש . ויטמין זה, שהוא פרוהורמון, מגן על הגוף ממחלות רבות.
אם לא די בכך, הכימיקלים המוחדרים למסנני הקרינה מסוכנים מאוד  לבריאותנו.  חלק מן החומרים מסרטנים, וחלק מהם רעילים, שנספגים דרך העור למחזור הדם . וחלק מהם, כאמור, סופגים את קרני ה -UV אל האיברים הפנימיים.
להלן רשימה של חומרים מסוכנים. הקרם שאתם משתמשים בו מכיל אחד מן המרכיבים, המלצה חמה – זרקו אותו לפח!!!
העיקרי מבין החומרים:
  1. Methoxycinnamate\octinoxate או בקיצור omc  כימיקל זה נמצא במחקרים  כהורג תאים בעכברים, אפילו במינונים נמוכים והוכח כרעיל במיוחד כאשר בא במגע עם השמש. OMC נמצא בכ- 90% ממוצרי ההגנה מהשמש. תמוה, דווקא תכשיר שאמור להגן עלינו מאותו פוטואייג’ינג, למעשה גורם למותם של התאים היא זקנה מואצת .
  2. Butyl methoxydibenzoylmethane
  3. Para amino benzoic acid – PABA
  4. Octyl salicyclate
  5. Avobenzone
  6. Padimate
  7. Oxybenzone
  8. Cinoxate
  9. Dioxybenzone
  10. Homosalate
  11. Sulisobenzone
  12. Menthyl anthranilate
  13. Trolamine salicylate
  14. Octocrylene
  15. Dioxybenzone/oxybenzone – מבין הרדיקלים החופשיים הפעילים ביותר שידועים לנו
חסימת קרינת הUVB  במסנני קרינה מורידה את אפקט האדמומיות ואת הכאב שנגרמים מחשיפה ממושכת לשמש, שהיא, למעשה, מנורת הזהרה אדומה לאדם על חשיפה ארוכה פי כמה מכפי שהעור מסוגל לספוג ודורשת ממנו להסתתר ממנה. המסננים מדכאים הזהרות אלו ומאפשרים לאדם חשיפה לא מבוקרת. יש לכך פיתרון פשוט – ביגוד וכובע, הרי הבדואים נוהגים בדרך זו מאות בשנים.
כיצד קוראים את הסימנים על גבי המסננים?
SPF – מתייחס להגנה מפני הUVB בלבד, אך הנזק הגדול הוא מקרינת הUVA דווקא, שגורמת לנזק בשכבות העמוקות של העור וקשה למדידה.
קרם שכביכול מספק הגנה משולבת כנגד UVA+UVB  ובהגנת SPF, יעשה זאת בעיקר כנגד ה UVB, צרכנים אלה ירגישו ביטחון וישהו שעות בשמש, יספגו קרינה רבה ומזיקה ולא יחששו, בעיקר משום שהקרם ימנע את האדמת העור.
יצרנים מתקשים להוכיח כי מסנני קרינה אכן מגנים על העור. עם זאת, ידוע שחשיפה ממושכת מסכנת את העור ביצירת כוויות ונזקי קרינה וחשוב להקנות לנו הרגלי חשיפה בטוחים לכך ולזכור שהשמש חשובה לחיים והיא כשלעצמה אינה מהווה סכנה, רק דרך התנהלות האדם זקוקה למיקוד התודעה.
 
 

לעוד פוסטים שאולי יעניינו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *