מהי האקזמה?

האקזמה היא מונח כללי לסוגים רבים של דלקות עור. לעיתים כמקביל לאטופיק דרמטיטיס.
התפרצות האקזמה יכולה להיות מגורה מאלרגנים סביבתיים, כמו: סבונים, בשמים, כימיקלים או אלרגנים למזון, מתח, שינויים קיצוניים במזג האוויר או טמפרטורה ולחות.
הטיפול הקונבנציונאלי יכלול סטרואידים כמו תרופה דרך הפה או במריחה חיצונית, אנטי היסטמינים או תרופות מדכאות חיסון.
לרוב שסובלים מאקזמות היסטוריה משפחתית של אלרגיות ממזונות שונים.
חוקרים מאמינים שגם לאטופיק דרמטטיס קשר לקבוצת המחלות הקשורה לאלרגיית מזון.
אקזמה אינה מדבקת, אך כיוון שיש לה גורם גנטי יכול להיות שיותר מבן משפחה אחד יסבול מתופעות עור דלקתיות אלה.

מהן הסיבות לדלקות עור?

 
רופאים רבים אינם מודעים לגורם המדויק להיווצרות הדלקות, אך מובן שיש כזה בפגם המגן של העור בשילוב עם תפקוד המערכת החיסונית. לא מעט צורות פעילות של אקזמה הם כתוצאה ממגע העור עם סבונים, מוצרי קוסמטיקה, ביגוד, תכשירים שונים ואף זעה וגורמים סביבתיים.
מהם הסימפטומים?
למרות המראה האחיד, האקזמה משתנה מאדם לאדם. האקזמה הנפוצה תייבש את העור ותגרום לאדמומיות, לתחושת בערה, לגרד ולעתים אף לשלפוחיות ולפצעים מוגלתיים. גרד והזנחה עלולים לגרום לעור להפוך למעובה וקשה (lichenification).
בעוד שכל אזור יכול להיות מושפע מאקזמה, אצל המבוגרים והילדים אקזמה נראית בדרך כלל בפנים ובצוואר ובחלק פנימי של המרפקים. אצל התינוקות בדרך כלל במצח, בלחיים, בזרועות, ברגליים, בקרקפת ובצוואר.
הגישה הטבעית
אף שהסימנים דומים, האקזמה יחסית לכל אחד וסיבותיה שונות מאדם לאדם, ולכן הטיפול הטבעי מתייחס לכל אחד ולהרגלי חייו הייחודיים וכך גם תכנית הטיפול היעילה להקלה על תסמיני המחלה.
כמה עקרונות חשובים:
הקשר למזון – משום שהגורם הנפוץ להתפרצות האקזמה והאטופיק דרמטיטיס היא האלרגיה למזון, יש להימנע ממזונות נפוצים הידועים כמעוררי אלרגיה: חלב, ביצים, אגוזים, עגבניות, מאכלי ים, חיטה, ומוצרי סויה.
תוספים יעילים לטיפול: ויטמיני A ,אבץ, שמן דגים או שמן נר הלילה, חשובים להקלה על התופעות המקובלות ולריפוי יעיל של העור.
פלבונואידים – במקרים מסוימים תוספת פלבונואידים הועילה רבות לשיפור והקלת הסימנים: תה ירוק, קוורציטין, זרעי ענבים וג’ינקו בילובה.
עודף זעה – זעה חשובה לאיזון טמפרטורת הגוף, בכך שהיא פולטת ממנו נוזלים עודפים ומנקה אותו מרעלים, מקררת, מוסיפה לחות לעור ולשער, ומטהרת את הדם. אך זעה מרובה יכולה לגרום לבעיות עור, דוגמת אקזמה, וחומציות גבוהה של הזעה תגרום להחרפת הגירוי ולזיהום העור. ולכן חשוב להקפיד שהאזורים יהיו נקיים ויבשים מזעה או מרטיבות.
שמרו על ניקוי הגוף, אך הקפידו להשתמש בתכשירים קוסמטיים ובסבונים עדינים. מומלץ להמעיט את השימוש בסבונים קונבנציונאליים ולהתמקד יותר בסבונים טבעיים, שמכילים חומרי לחות טבעיים, דוגמת הגליצרין והגליצרול, שאינם פוגעים בשכבת ההגנה הטבעית של העור.
מומלץ לחפש את הגורם להתפרצות האקזמה, אך כיוון שהוא לא תמיד היה ברור לנו סיבת כדאי לנו לנהל יומן, בו נכתוב את כל המזונות, התכשירים והבדים שאנו באים אתם במגע.
השמש – מרפאת .לכן יש להבין את כוחות הריפוי של הקרניים האולטרא סגוליות, אף שלרוב ההקשר שלילי, קרני ה UVB בה יעילים לטיפול בבעיות עור שונות, דוגמת האקזמה והאטופיק דרמטיטיס, כאשר הגוף זקוק לכמה דקות של חשיפה. באזור ים המלח הייחודי לישראל, יש שפע של קרינה מסוג זה. יש לזכור שטיפול זה יעיל בעיקר במקרים חמורים של אקזמה וכי חשיפה לא מבוקרת לשמש יכולה להיות גם מזיקה מאוד.
 

לעוד פוסטים שאולי יעניינו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *