סברואה

סבוריאה- מחלת עור דלקתית המלווה בקשקשת ובאדמומיות. היא מאופיינת בקשקשים צהובים שנמצאים בעיקר בקרקפת הגבות,  הפנים ובחלק החיצוני של האוזניים, ונכללת כיום תחת הכותרת ” דרמטיטיס”. נכללים בה גם האטופיק דרמטיטיס והקונטקט דרמטיטס.
 
עד היום היו שני סוגי סבוריאה
סבוריאה יבשה
סבוריאה רטובה.
אך, למעשה, אלו שתי מחלות שונות ויש להפריד ביניהן .
דלקת סבוריאית
סבוריאה
דלקת סבוריאית – דלקת עור שכיחה המאופיינת באדמומיות ובקשקשים ופוגעת באזור הקרקפת והפנים, ובכך ייחודה. גם קשקשת ללא אדמומיות היא צורת  דלקת סבוראית . לעיתים דלקת זו תהיה מלווה בהפרשת חלב.
הגורמים לדלקת סבוראית
נראה כי יש נטייה גנטית  להתפרצות הדלקת, אך המנגנון לא ברור לחלוטין. יש טוענים כי החמרת הדלקת מלווה בזיהום שמר בשם פיטירוספורוס אבולה, שמהווה תושב נורמלי של העור הינו הגורם לדלקת הסבוראה. לפי תיאוריה זו, שמר זה משגשג וגורם לגירוי. ידוע כי קיימת החמרה בתקופות של מתח רגשי עד שהקשקשים מהווים ברומטר למצב הרגשי/ למתח.
בטיפול הקונבנציונלי נמנעים משימוש בתכשירים המכילים אלכוהול ובקילוף הקשקשים, הטיפול בדרך כלל יכלול משחות על בסיס קורטיגון, דוגמת הידרוקורטיזון, ומשחות אנטי פטרייתיות, שתפקידן לטפל בשמר.
לעומת זאת, הטיפול בקשקשת מורכב ממיני שמפו שמכילים חומצה סליצילית. ולמרות זאת אין בידיהם תרופה מרפאה .
הטיפול הטבעי בדלקת הסבוראית
טיפול זה מתמקד, כמו כל טיפול יעיל, גם בפנימיות וגם בחיצוניות:
  1. הטיפול הפנימי – ההבנה כי תופעה עורית זו הוא סימפטום עורי לתהליכים שקשורים למערכת העצבים, תקופה המלווה במתח רב תגרום להתפרצות או להחמרת סימני המחלה, לא פעם העור מראה בסימנים כמו הקשקשת אילו תופעות הקשורות בסימני חוסר. אחד התוספים היעילים ביותר לטיפול הוא קומפלקס ויטמיני B , שכל אחד מהם וכולם יחד מסייעים למערכת העצבים בתקופות של מתח ומרככים את סימני הקשקשת, מומלץ להוסיף לטיפול ספציפי זה גם תוסף של ביוטין באופן מיוחד.
  2. שומן ״טוב״ , דוגמת שמן קנביס, שמן זרעי ענבים בכבישה קרה ושמן קוקוס בכבישה קרה. חשובים לאיזון מצבי עור דלקתיים ולשיפור פני העור.
  3. אף שכל  השמנים הטובים מכילים כמות מסוימת של ויטמין E, מומלץ להוסיף לטיפול הפנימי גם תוסף של ויטמין E (400 יחב”ל), ויטמין A (5000 יחב”ל) ואבץ.
  4. התמקדו בתזונה פרוביוטית, הוסיפו למזון מיסו ומזון מותסס, יוגורט עשיר בחיידקים פרוביוטיים  או הוספת תוסף של חיידקים אלה לרשימת התוספים .
  5. תזונה מונעת דלקות
הטיפול הטבעי החיצוני:
דלקת סבוריאית נתמקד בצמחי מרפא בעלי יכולת אנטי בקטריאלית ואנטימיקרוביאלית, הרגעה וניקוי פני העור מקשקשת מיותרת, כי זו מהווה תנאים נוחים להתפתחות פטריות וזיהומים שונים. לכן נכין פילינג גרגירים עדין מעושר בשמנים נוגדי פטריות, כמו שמן לבנדר, עץ התה ואילנג אילנג.
קרם טיפולי יכלול צמחי מרפא  יעילים ומוכחים לטיפול:
  1. סולפור/ גופרית – הטיפול הרפואי בגופרית עתיק עוד מתקופת היפוקרטס, יעיל לטיפול באקנה וסבוריאה, ונמצא בשמן נים, ידוע לטיפול הפעיל לבעיות עור שונות.
  2. שוש קרח glycrrhzin – מכיל פוליסכריד ופוליפ נולים. בעל פעילות נוגדת דלקת ויעיל לכל הפרעות העור, כמו גם תמצית קלנדולה, היפריקום, תה ירוק.
 
סבוריאה – seborrhea) ) היא הפרשת סבום (sebum) מוגבר, הפרעה בקצב הפרשת הסבום גורמת לעור להיראות מבריק ושמנוני. כשהיא ללא דלקת, היא מלווה לרוב  באקנ. בגלל האופי השומני של מחלה זו מומלץ להימנע ממוצרים המכילים שומן ומהמרצת העור על ידי עיסויים או  תכשירי פילינג אגרסיביים העלולים לגרות את המקום.
כדי לטפל בסבוריאה מומלץ להשתמש בתכשירים סופחים ובשמנים מאזני סבום, כמו שמן אתרי ילנג, גרניום ולבנדר, אדמות מכילות שפע של מינרלים, כמו החמר הירוק, שמן אתרי אשכוליות, שביכולתו לספח ולייבש שפע של שומן מן העור.
בגלל הבלבול בין המחלות, יש המטפלים בדלקת הסבוריאית במוצרים סופחים ובכך מחמירים את סימני היובש והגירוי המלווים אותה.
אם סבוריאה לא תטופל כראוי, היא תוכל להתקשר למחלת הפסוריאזיס.

לעוד פוסטים שאולי יעניינו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *