לבנדר- השמן החשוב מכולם

שמן לבנדר בעל חשיבות עיקרית בארומתרפיה ובקוסמטיקה טבעית. צמח מופלא שהיה בשימוש בתעשיית הבשמים במשך
דורות רבים בשל יכולת החיבור האוניברסלית שלו ושתי תכונות נעלות לגוף ולנפש.
קיימים כ 30 מינים של לבנדר, אך מתוכם נמתמקד בכמה מרכזיים, שאת שמם אפרט בהמשך.
תעודת זהות
שם בוטני:Lavandula Officinalis
שם בעברית: אזוביון רפואי.
סגולה: יאנג
גרם שמים שולט: חמה/ מרקורי
חלקי הצמח בשימוש: פרחים
תו בישום: M
צבע השמן: חסר צבע
שיח בעל פרחים כחולים סגולים. כבכל מוצר טבעי שמקורו בחקלאות ומתקשר אליה ישירות לאדמה ולתנאי הסביבה, יש קשר ישיר בין איכות השמן לבין ארץ גידולו. הלבנדר האיכותי והמפורסם באנגליה, אך יש עוד סוגים נפוצים.
השמן האנגלי – Lavandula angustifolia, הכוונה עלה צר.
הלבנדר הצרפתי והבולגרי- לבנדר ורה
לבנדר ספרדי- Lavandula latifolia – נקרא גם לבנדר ספייק.
והסוג לבנדין Lavandin – הכלאה בין לבנדר ללבנדר ספייק.
ההבדלים בין הזנים הוא בעיקר במאזן בין המרכיבים הכימיים בהם, לדוגמה לבנדר אנגלי, כמות האסטרים בו מחזקים את יכולת ההרגעה. לעומתו, בלבנדר ספייק יש יכולת סירקולטורית מובילה.
יש גם זן הגדל בארץ וממנו מפיקים שמן אתרי. גם לזן Lavandula angostifolia שאיכותו טובה מאוד, יתרון בגלל סביבת גידולו ההוליסטי-טיפולי, שבעיקרו עומדת הגישה כי “האדם עץ השדה”, והצמחים הגדלים סביבו יסייעו לו באופן האופטימלי ביותר.
הרבליסטים מן העבר ייחסו לצמחים פעולות שוות לגרמי השמים. טכנולוגיית ייחוס זו מכניסה את תורת הארומתרפיה לרפואת התדרים, כמו גם את העבודה עם אבני החן. גרם השמים ששולט בלבנדר הוא מרקורי, הידוע ככוכב התקשורת והחשיבה ובאיזון בין היין והיאנג, ואכן שמן לבנדר ידוע כאחד השמנים המרכזיים בעלי תכונות של איזון, כולל איזון התערובות הארומתיות.
שמן חשוב בארומתרפיה וברוקחות קוסמטית טבעית, בעיקר כי בין היחידים שאפשרי לשימוש ישירות על העור, ולכן מהווה שמן עזרה ראשונה חשוב בכל בית, ויכול לשמש במצבי חירום כשמן נשא, carrier oil לשמנים אתריים אחרים.
פעילות נפשית
מאפשר להתיר את השלילי, ולהרגיע מחשבות המונעות מאתנו להירדם. מאזן בין מצבי רוח קיצוניים ומתאים למי שמחפש איזון בחיים. יעיל גם במצבים קיצוניים של היסטריה ודיכאון.
גוף
משכך כאבים, נוגד עוויתות, גורם חיטוי נוגד פרכוסים, נוגד הרעלה, מחיש את זרימת המרה, מחזק את הלב ממריץ את המערכת החיסונית, מטהר את האויר, מעורר הפרשות שתן, יעיל בטיפול במורסות, בפצעים כולל פצעי אקנה, קצרת, דלקת העפעפיים, דלקת הסימפונות, נזלת, דלקת הלחמית, דלקת העור, שלשול, קשיי עיכול, כאבי אוזניים, אקזמה כאבי ראש ולחץ דם גבוה, יעיל מאוד בטיפול בנדודי שינה, חולשת העצבים ועוד………….
המחקרים מספרים על לבנדר:
1. מחקר שהתבצע ב 2010 הוכיח את יעילותו של שמן אתרי לבנדר בטיפול כנגד קרציית הבופילוס, אומנם זוהי קרצייה שמשפיעה על הבקר, אך הדבר מוכיח שוב את יעילות הטיפול בשמנים על חיות.
2. מחקר מ2009 שבדק את יעילות מספר שמנים אתריים בתנאי מעבדה על כ- 12 זנים של חיידקי המעי, אשר מייצגים את הסוגים העיקריים שנמצא במערכת העיכול האנושית, נמצא כי שמן לבנדר יעיל כנגד החיידקים המזהמים את מערכת עיכול, אף שהוא ידוע ככלי טיפולי יעיל לה, הפעם הוא הוכח מחקרית בתנאי מעבדה ספציפית על אוכלוסיית חיידקים אלה.
מתכונים עם שמן לבנדר
אמבט לרגליים כואבות:
הכניסו כ-1 גרם קריסטלים של מנתול לכ-2 כפות אלכוהול או וודקה עד להמסתם.
הוסיפו לאמבט הרגליים את המנתול המומס (אם אין, אפשר להשתמש בשמן אתרי מנטה)
הוסיפו שתי כפות מגנזיום סולפט (מלח אנגלי)
הוסיפו 3 טיפות שמן לבנדר, 2 טיפות שמן ברוש ו 2 טיפת שמן גרניום.
טבלו את הרגליים ל 20 דקות.
ניתן לרכוש אצלי את השמן האתרי לבנדר – 10 מ״ל

לעוד פוסטים שאולי יעניינו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *