אקנה

רובינו מתייחסים לעור כאיבר סתמי , החוצץ בינינו ובין העולם החיצון. אך למעשה, זהו האיבר המשמעותי ביותר בגוף – הוא אינו סתם שק גדול העוטף אותנו, הוא מורכב, כולל ביליוני תאים ופעיל בלי הפסקה, הוא מגן עלינו מפני פולשים, כגון חיידקים, מסלק תוצרי פסולת דרך נקבוביות, משמש כווסת החום של הגוף, מעביר מסרים מהסביבה אל מוחנו ומספק לנו תחושת הנאה.
מחלות עור רבות הן ביטוי עורי, סימפטום של משהו שמתחולל עמוק בתוך גופינו. הסיבות יכולות לנבוע מלחץ, מהצטברות רעלים , מתזונה לקויה ומשימוש לקוי במוצרי הקוסמטיקה.
כך גם אקנה – מחלת עור המתבטאת בפריחה אדומה ומוגלתית , באזור הפנים, החזה והגב הנגרמת מדלקת בזקיקי השערה ובבלוטת החלב, הצמודה אליה .
אקנה נקראת בעברית תקנית “חזזית” ומתבטאת בפריחה ובהופעת פצעונים על העור . האקנה מופיעה בקרב 90%-80% מאתנו, בדרך כלל בגיל ההתבגרות, אולם במקרים מסוימים אנו עוללים לסבול ממנה כבר בגיל 9 ואפילו עד גילאי 35 ו- 40 ובמקרים נדירים היא עלולה להופיע לכמה שבועות גם אצל תינוקות. חומרת האקנה שונה מאוד מאחד לשני ומשתנה עם הגיל. אף שלרוב היא מתבטאת יותר אצל הגברים, אצל נשים היא נוטה להימשך זמן רב יותר.
 
אקנה וגיל ההתבגרות
המעבר מילדות לגיל ההתבגרות דורש תקופת הסתגלות. פתאום המערכת מתמלא בשטף של אנדרוגנים, הורמונים (חומרים כימיים מתווכים, המייצרים על ידי הגוף והמווסתים כמעט את כל תפקידיו), הורמונים אלהו רבי עצמה והגוף עלול להגיב אליהם. בלוטות החלב מגיבות לגירוי בייצור מוגבר של חלב, מעבר לכמות הנורמלית הנדרשת לסיכת העור והשער,והחלב העודף גורם לעומס יתר על צינורית בלוטת החלב וזקיק השערה.
אצל נשים ייתכנו כמה סיבות לשינויים ברמת ההורמונים: תחילת השימוש בגלולות למניעת היריון או הפסקת השימוש בהן, בעיות הורמונאליות, כמו תסמונת שחלה רב-כיסתית שעלולים להחמיר את מצב הפצעים לפני הופעת המחזור.
 
הטיפול באקנה עקב שינויים הורמונאליים
ברפואה הקונבנציונליות יינתנו תכשירים הורמונאליים, כגון גלולות נגד היריון, המשפרות את מצב האקנה, בעוד שברפואה הטבעית נטורופתית יישלבו כמה גורמי טיפול לאיזון המערכת ההורמונאלית ושיפור תפקוד הגוף.
צמחי מרפא – יש לטפל בחוסר איזון הורמונלי בעזרת צמחי מרפא, שהם בעלי יכולת לאזן מערכת זו כגון :ויטקיס ואנ’ליקה סינית , תפקידם של צמחים בשם שן הארי וגדילן מצוי לנקות את הכבד, איבר שתפקידו לפרק את התרכובות ההורמונאליות.
השלמות תזונתיות :
  1. חומצות שומן חיוניות – אומגה 3 , נר הלילה או טבליות GALA, מפחית את התגובה הדלקתית, עוזרות בבניית הורמונים .
  2. ויטמין A – מונע הידבקות תאי הזקיק הגורם לזיהום העור . ויטמין זה חשוב לחיזוק המערכת החיסונית, ובכך משתתף במלחמה נגד זיהומים .עובד בשילוב עם אבץ.
  3. אבץ – קשור בייצור ההורמונים, נמצא קשר ישיר בין מחסור באבץ להיווצרות האקנה. גם כן מחזק את המערכת החיסונית. יש לו חלק חשוב ביצירת הקולוגן במקביל לוויטמין C, לאבץ יכולת ריפוי של פצעים וחתכים ,הוא עושה זאת על ידי בניית סיבי הקולגן. גם שימוש חיצוני באבץ יעיל מאוד ברקיחה טבעית לריפוי פצעים .
  4. יש עוד ויטמינים ומינרלים רבים שבכוחם לעזור בריפוי פצעי האקנה, וביניהם : קומפלקס ויטמיניB, ויטמיןE , וויטמין C.
 
יש חשיבות רבה לשינוי הרגלי התזונה. נמצא קשר ישיר בין מזונות שונים להחמרת האקנה. מומלץ להתמקד במזונות שיש להם יכולת קירור, ביניהם שפע של מלפפונים משקה אלוורה ועוד. להימנע ממזונות מעובדים או משומרים, להרבות בדגנים מלאים ולהקפיד מאוד על תזונה מאוזנת ומגוונת.
 
הטיפול החיצוני :
במקביל לטיפול הפנימי, יש להקפיד על טיפול חיצוני. מוצרי קוסמטיקה רבים עלולים להחמיר את גורמי האקנה, הוספה של חומרי גלם זולים , כגון שמן מינרלי,מחמירים את הופעת הפצעונים על ידי אטימת העור . בטיפול תקין באקנה יש להפסיק כל שימוש במוצרי קוסמטיקה קונבנציונליים ולהקפיד על מוצרי טיפוח טבעיים לחלוטין ,כמו סבון טבעי שאינו מכיל SLS   וקרמים שלהם חומרים עדינים טבעיים .
  1. כל הקרמים האנטי-בקטריאליים והאנטי מקרוביאליים עשירים בלחות, משלבים שימוש בשמנים אתריים ומסייעים בטיפול בדלקת. בין הצמחים יש אנטיביוטיקה צמחית, שגם כן עוזרת במלחמה בדלקת . מולקולות כסף גם מהוות תחליף יעיל לאנטיביוטיקה. מסכות על בסיס צמחים ירוקים העשירים בכלורופיל.
אחד הגורמים הישירים להחמרת הפצעים הוא חיטוט וסחיטת תוכנם, פעילות הסחיטה גורמת להתפשטות התהליך הדלקתי ובטווח הרחוק יש סכנה להצטלקות.
שילוב יעיל בין טיפול חיצוני , תזונה , טיפול פנימי בצמחי מרפא והשלמות מזון, מחזירות את הגוף לאיזונו הטבעי ובכך משפרות את מראה הפנים באופן משמעותי ומביאות לצמצום המצב הדלקתי. כך שנשאר רק לטפל בהחלקת העור ובמניעת הצלקות.
 
תכשירים
 
לטיפול בצלקות שנגרמות בפצעי האקנה – סבון שילוב צמחי מרפא
 
 
 
 
 
 
 
 

לעוד פוסטים שאולי יעניינו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *